PERKUSJA, ELEKTRONIKA
Multiperkusista, performer, improwizator, twórca dźwiękowy i doktor sztuki. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, eksperymentalnej, jako solista i kameralista. Jego zainteresowania repertuarowe ogniskują się wokół muzyki multiperkusyjnej i intermedialnej. Obejmują nowo zamawiane kompozycje, jak również klasykę literatury. Często skupia się na zagadnieniach post-instrumentalnych, pracy z obiektami i na cielesności wykonawstwa. Tworzy autorskie projekty dźwiękowe na pograniczach gatunków – Lupnik czy Komentarz eufemistyczny. Zajmuje się swobodną improwizacją, performansem instrumentalnym, tworzeniem i wykonawstwem muzyki do spektakli tanecznych (m.in. Manhattan, MISSPIECE) i spektakli teatru dramatycznego (Art of Living, Niemęski), oraz do filmów niemych. Publikował w magazynie o muzyce współczesnej Glissando i w Ruchu Muzycznym. Współpracował m.in. z Pierrem Jodlowskim, Sarą Nemtsov, Trondem Reinholdtsenem i Matthew Shlomowitzem. Pośród jego najistotniejszych dokonań jest światowe prawykonanie koncertu En Face na perkusję solo, narratora i orkiestrę Sary Nemtsov, liczne recitale solowe (m.in. na Musica Electronica Nova 2021) i koncerty kameralne na najważniejszych festiwalach muzyki nowej. Współtworzy zespoły: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble (zdobywcy Ernst von Siemens Ensemble Prize 2021-22 i zespół rezydujący podczas Internationale Ferienkurse fur Neue Musik Darmstadt 2023) i Krakow Improvisers Orchestra, duety: z Pauliną Owczarek i z Michałem Lazarem. Gościnnie koncertował z Hashtag Ensemble i Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracował z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej (Art of Living) i Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Wiele lat był członkiem Percurama Percussion Ensemble w Kopenhadze. Wykształcenie zdobył w Danii, Polsce, Austrii i Niemczech. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku i Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Kopenhadze, w renomowanej klasie prof. Gerta Mortensena, gdzie po studiach magisterskich ukończył prestiżową Soloist Class. Edukację uzupełniał na Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt, Academy for Contemporary Music impuls w Grazu, Ensemble Recherche Akademie we Fryburgu i IEMA. Pracę doktorską obronił na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie obecnie naucza w Katedrze Perkusji i Muzyki Współczesnej.
aleksanderwnuk.com
aleksanderwnuk.bandcamp.com